torsdag 25 september 2008

VFU

Mitt utvecklingsarbete ska handla om processen, jag vill få igång samtal och diskussion. Hur får man igång dem, eleverna alltså?
Tänker att vi börjar prata om andras bilder, slippa prata och visa upp sina egna, kanske ger distans...
Åk nio är mitt upp i konsthistoria, jag får lov att göra ett inhopp med samtidskonst som kontrast till konsthistorian. Vill att vi ska kunna prata om samtidskonst och vad konst är, vill att de ska tycka saker, tänka egna tankar och våga prata...
Vill få det dokumenterat oxå, koppla till processen... hur vet jag inte! Fyra lektioner, det låter ganska mycket, men jag känner inte eleverna, är ny på skolan och de är inte vana att prata bild...
Se det som en utmaning, försöker vara lugn, hur ska det gå?

2 kommentarer:

S sa...

Det är svårt att få igång en del klasser att börja prata(om annat än privata saker)tycker jag. Jag funderar på att använda deras tankar, lägga till några lite provocerande och låta dem argumentera mot varandra i grupp till en början,hetsa lite för att få igång dem. De är verkligen inte vana vid den typen av undervisning på min skola i alla fall.

Tror du kommer att klara det alldeles perfekt!

Glenn sa...

Jag du kommer att klara av det fint! Jag tycker det är lite skoj att vi alla har ungefär samma mål. Att få eleverna mer medvetna om vad de pysslar med genom att låta dem använda sina munnar och öron. Vi har olika strategier för vi är på olika skolor och möter olika system och kulturer men vi verkar alla möta en tystnad och en okunskap om vad lite medvetenhet kan göra för utvecklingen.

Lycka till!